Post Image

Przez ostatnie kilka tygodni, jak boomerang wraca do nas co chwilę temat płatności za platformy Mety – Facebooka i Instagrama. Ten wpis nie będzie obejmował tematu Meta Verified – opiszemy go osobno. Tutaj poruszymy temat opłat subskrypcyjnych „za korzystanie” z obu platform.

Korzystanie to będzie obejmowało wszystkich użytkowników, ale trzeba podzielić ich w skrócie na dwie grupy:

  1. Profilowani – użytkownicy, którym wszystko jedno czy/jak są profilowani, mogą otrzymać spersonalizowane reklamy etc.
  2. Nieprofilowani – użytkownicy, którzy nie chcą być profilowani, nie chcą otrzymywać spersonalizowanych reklam etc.

Pierwsza grupa tak jak to miało miejsce do tej pory, będzie mogła korzystać za darmo z platform Meta. Druga grupa będzie musiała zapłacić, zgodnie z decyzją Mety po lipcowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („Meta vs Bundeskartellamt Case C-252/21„), która mówi:

„Użytkownicy powinni mieć swobodę odmówienia (…) co oznacza, że użytkownikom tym oferuje się, w stosownym przypadku za odpowiednim wynagrodzeniem, równoważną alternatywę, która nie jest powiązana z takimi operacjami przetwarzania danych.”

Tłumacząc powyższe na prostszy język: Meta powinna oferować korzystanie z platformy bez spersonalizowanych reklam i może to zrobić za opłatą (czyt. abonamentem/subskrypcją). Oczywiście zgodnie z tym, że całość dotyczy Unii Europejskiej – opcja płatna zostanie wprowadzona już w listopadzie i będzie dotyczyć wyłącznie Unii Europejskiej, EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) oraz Szwajcarii.

Każdy z użytkowników przecież wyrażał zgodę przy założeniu konta na platformach Meta – TAK, ALE… Trybunał ma i w tym temacie swoje zdanie:

Meta zajmuje dominującą pozycję, a to może wpływać na decyzje użytkowników – odmowa wiązałaby się z brakiem dostępu do social mediów.
Poza tym brakuje możliwości odmowy zgody na poszczególne opcje przetwarzania danych.

Koszty dla osób z powyższych regionów, które nie chcą być profilowane, na ten moment przedstawiają się następująco:

  • Korzystanie na urządzeniach desktopowych (komputery etc.) – 9.99 EUR (ok. 44.5 PLN)
  • Korzystanie na urządzeniach mobilnych (smartfony etc.) – 12.99 EUR (ok. 58 PLN)

Opłaty nie są małe, a wręcz bliskie opłatom za Meta Verified:

  • 11.99 USD (ok. 50.5 PLN) w przypadku subskrypcji w przeglądarce internetowe (tylko Facebook)
  • 14.99 USD (ok. 63.1 PLN) w przypadku subskrypcji w aplikacji

Ile osób zdecyduje się na opcję płatną i jak długo utrzyma się ten ruch mety? Przyszłość pokaże. Jesteśmy jednak zdania, że ciężko będzie zmienić przyzwyczajenia użytkowników do darmowego korzystania z platform i „zmusić” ich do płatności za korzystanie. Tak samo nie powinno to w większym stopniu wpłynąć na reklamodawców.

Część informacji dostępna na oficjalnej stronie Meta: tutaj

Następne
Nie polegaj w pełni na social media!