Przez ostatnie kilka tygodni, jak boomerang wraca do nas co chwilę temat płatności za platformy Mety – Facebooka i Instagrama. Ten wpis nie będzie obejmował tematu Meta Verified – opiszemy go osobno. Tutaj poruszymy temat opłat subskrypcyjnych „za korzystanie” z obu platform.
Korzystanie to będzie obejmowało wszystkich użytkowników, ale trzeba podzielić ich w skrócie na dwie grupy:
Pierwsza grupa tak jak to miało miejsce do tej pory, będzie mogła korzystać za darmo z platform Meta. Druga grupa będzie musiała zapłacić, zgodnie z decyzją Mety po lipcowym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej („Meta vs Bundeskartellamt Case C-252/21„), która mówi:
„Użytkownicy powinni mieć swobodę odmówienia (…) co oznacza, że użytkownikom tym oferuje się, w stosownym przypadku za odpowiednim wynagrodzeniem, równoważną alternatywę, która nie jest powiązana z takimi operacjami przetwarzania danych.”
Tłumacząc powyższe na prostszy język: Meta powinna oferować korzystanie z platformy bez spersonalizowanych reklam i może to zrobić za opłatą (czyt. abonamentem/subskrypcją). Oczywiście zgodnie z tym, że całość dotyczy Unii Europejskiej – opcja płatna zostanie wprowadzona już w listopadzie i będzie dotyczyć wyłącznie Unii Europejskiej, EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) oraz Szwajcarii.
Każdy z użytkowników przecież wyrażał zgodę przy założeniu konta na platformach Meta – TAK, ALE… Trybunał ma i w tym temacie swoje zdanie:
Meta zajmuje dominującą pozycję, a to może wpływać na decyzje użytkowników – odmowa wiązałaby się z brakiem dostępu do social mediów.
Poza tym brakuje możliwości odmowy zgody na poszczególne opcje przetwarzania danych.
Koszty dla osób z powyższych regionów, które nie chcą być profilowane, na ten moment przedstawiają się następująco:
Opłaty nie są małe, a wręcz bliskie opłatom za Meta Verified:
Ile osób zdecyduje się na opcję płatną i jak długo utrzyma się ten ruch mety? Przyszłość pokaże. Jesteśmy jednak zdania, że ciężko będzie zmienić przyzwyczajenia użytkowników do darmowego korzystania z platform i „zmusić” ich do płatności za korzystanie. Tak samo nie powinno to w większym stopniu wpłynąć na reklamodawców.
Część informacji dostępna na oficjalnej stronie Meta: tutaj